Nie garb się! – czy taka uwaga może w ogóle pomóc?

1 marca 2019 0 Komentarzy
Nie garb się! - czy taka uwaga może w ogóle pomóc?

Ile razy w dzieciństwie słyszałeś –nie garb się? A może to Ty jesteś rodzicem, który powtarza to w kółko swoim dzieciom? Mam nadzieję, że po tym artykule przestaniesz bezmyślnie wypowiadać te słowa. Zapraszam do lektury!

To czy się garbimy czy nie, zależy od mnóstwa czynników. Samo wypowiedzenie uwagi – „nie garb się”, do niczego nie prowadzi. Nie przestaniemy się garbić, ot tak, bo ktoś sobie tego zażyczył. Ludzie nie garbią się Tobie na złość, więc zamiast mieć pretensje, lepiej poszukaj przyczyny problemu. Przedstawię tu kilka najczęstszych.

1. Brak przywiązywania uwagi do tego, jak pracujemy przy biurku

Jeśli Twoje dziecko siedzi na zwyczajnym krześle, przy standardowym biurku i używa laptopa, to masz pewność, że będzie się garbić. Innej opcji nie ma. Mnie osobiście przeraża, że NIGDZIE nie mówi się jakie krzesło będzie odpowiednio wspierało kręgosłup młodego człowieka, a jedynie o tym, jaki model krzesła będzie ładnie wyglądał. Widuję to nawet w „profesjonalnych poradach na temat projektowania pokoi dla dzieci czy nastolatków. Naprawdę nie tędy droga. Przede wszystkim zadbajmy o zdrowie i przyszłość naszych dzieci.

2. Brak zrozumienia, dlaczego się garbimy

Garbimy się, dlatego że nasze ciało nauczyło się danego wzorca i do niego przystosowało. Jeśli wiele lat siedzimy w nieprawidłowej pozycji, w niedostosowanym do tego miejscu, to nasze mięśnie się do tego dopasowują. Mięśnie klatki piersiowej się skracają, a te na grzbiecie rozciągają. Dlatego takie osoby, jeśli zaczynają swoją przygodę np. z jogą, mają problem z wykonaniem większości pozycji. Ich klatka piersiowa jest tak bardzo zamknięta, że często uniemożliwia im nawet prawidłowe oddychanie. Czasem zmiany są tak duże, że „odginanie kręgosłupa powoduje ból. Warto działać już teraz i wprowadzić do swojego życia na stałe ćwiczenia korekcyjne!

3. Brak rutyny wykonywania ćwiczeń korekcyjnych

Twoje dziecko (podobnie jak Ty) spędza większość dnia na siedząco. W czasie WF-u najczęściej gra w gry zespołowe. Nie mówię, że same gry zespołowe są złe, bo każda forma aktywności jest ważna, ale zwróć uwagę na jedną rzecz. Całe dnie spędzamy w skulonej pozycji, w ten sposób nasz problem tylko się nawarstwia. Aby przeciwdziałać zgarbionej postawie, trzeba wykonywać takie ćwiczenia, które będę OTWIERAŁY klatkę piersiową. Jeśli nie masz pojęcia, jak takie ćwiczenia mogą wyglądać – odsyłam do bloga Trening Na Bosaka. Kasia przygotowała świetny wpis o 3 ćwiczeniach na okrągłe plecy. Jeśli chcesz zobaczyć efekty, ćwicz regularnie!

Pssst! Kasia z Trening Na Bosaka wydała książkę! Jeśli chcesz przeczytać jej recenzję, zapraszam do mojego wpisu – „Trening w rytmie slow” – jak ćwiczyć w zgodzie ze sobą.

4. Brak zrozumienia faktu, że zmiana to proces

Bardzo często obserwuję to, że chcemy osiągnąć wszystko natychmiast. Myślimy, że jeden dzień głodówki spowoduje utratę 10 kg, a komenda „nie garb się”sprawi, że nasze dziecko już zawsze będzie siedziało prosto jak struna. TO TAK NIE DZIAŁA. Jeśli dziecko ma źle przystosowane miejsce do pracy i nie jest aktywne przez wiele lat, zmiana nie nastąpi w ciągu jednego dnia. I nie nastąpi tylko dlatego, że my bardzo chcemy. Trzeba podjąć konkretne kroki i działać. Inaczej nie zobaczysz efektów, a wady postawy Twojego dziecka będą się tylko pogłębiać.

Jak zapobiegać okrągłym plecom?

  • miejsce pracy dopasowane do nas pod kątem ergonomii
  • porządne krzesło z niezbędnymi regulacjami
  • siedzenie w prawidłowej pozycji, nie na łóżku czy kanapie
  • regularne przerwy od siedzenia
  • jak najwięcej aktywności w ciągu dnia
  • regularne wykonywanie ćwiczeń otwierających klatkę piersiową

Mam nadzieję, że pomógł Ci lepiej zrozumieć problem garbienia się. Pamiętaj, że bezmyślne powtarzanie „nie garb się”dziecku do niczego nie prowadzi. Zamiast mieć do niego pretensję o coś, na co do końca nie ma wpływu, pomóż mu. Wprowadźcie powoli zmiany do waszego życia. Pamiętaj, że warto zadbać o zdrowy kręgosłup już teraz, nie czekając na pojawienie się objawów bólowych! Wasze kręgosłupy będą za to ogromnie wdzięczne!

Jeśli nie wiesz jak dopasować miejsce pracy z laptopem (swoje bądź dziecka), zapraszam do zapisania się do mojego newslettera i pobrania darmowego e-booka Praca przy biurku: 5 najczęstszych błędów. Polecam!

A Ty? Jakie masz doświadczenia z dzieciństwa? Jak wyglądało Twoje biurko i krzesło, przy którym się uczyłeś? Albo jak wygląda teraz biurko Twojego dziecka? Podziel się swoją historią w komentarzu!

By Katarzyna Czekaj

Może spodoba Ci się też:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *